نماد تمدن ایران

نماد تمدن ایران

نماد تمدن ایران

0

پا که داخل زورخانه بگذاری انگار در تاریخ سفر کرده‌ای و به ایران باستان رفته‌ای؛ صدای موسیقی زنگدار، چرخش مداوم مردان با لباس‌های سنتی و هم‌خوانی دسته جمعی آنها حال و هوای عصر پهلوانی را زنده می‌کند. ورزش زورخانه‌ای و فرهنگ پهلوانی بخش جدا ناپذیری از فرهنگ ایرانی است که هنوز در برخی از نقاط ایران به جد از آن حفاظت می‌شود. در حقیقت ورزش زورخانه­ ای، ورزشی باستانی، نمادی از تمدن، تاریخ و فرهنگ غنی ایران است که پس از ظهور اسلام و عجین شدن فرهنگ ایران با عرفان اسلامی به اوج رسیده و بر پايه اعتقادات شيعه شکل گرفته است. آئين پهلوانی و جوانمردی همراه با نام خدا، ياد اولياء­الله و ذكر ائمه اطهار (ع) در مناجات و ذکرهاي مياندار، ورزشکاران و اشعار مرشدان در زورخانه از قداست و ارزش خاصی برخوردار است. كُشتي پهلواني، که ریشه­ ی کشتیِ امروز در دنیا محسوب می­ شود، گُلِ ورزش زورخانه‌ای بوده و در آن، يك پهلوان فقط يك قهرمان كُشتي نیست بلكه عهده ­دار وظايف اجتماعي نیز هست. پهلوان محمود خوارزمی متخلص به «قتالي»، معروف به «پورياي ولي» عارف بزرگ قرن هفتم و غلامرضا تختي ملقب به «جهان‌پهلوان» در تاريخ معاصر، از شاخص ­ترین و مشهورترین پهلوانان این ورزش به ­شمار می ­روند.

فرهنگ مرشدی

 زورخانه مکان انجام این ورزش باستانی، بنایی با سقف گنبد­ی­ شکل كه زير آن گودِ زورخانه و در كنار گود، سَردَم و در زاویه‌ای رو به قبله، جا سنگي است. زورخانه آدابی دارد که عبارت‌اند از: هرکس که وارد و یا خارج زورخانه می­ شود، توسط مرشد نسبت به او اداي احترام می‌گردد. اگر این شخص ورزشکار و يا مرشد باشد، بسته به رتبه‌ای كه دارد (رتبه شاملِ سن، سابقه ­ی فعالیت، میزان توانایی­ های فنی، صلاحیت­ های اجتماعی و اقدامات ویژه نظیرِ قهرمانی، مربیگری، داوری و...) حق امتيازش به جا آورده می­ شود و اگر ورزشكار يا مرشد نباشد، فقط به او خوش‌آمد گفته می­ شود. البته برخي ميهمانان ويژه نیز كه ورزشكار يا مرشد نباشند بنا به رسم میهمان‌نوازی و ادای تشریفات به امتيازات مختلف نائل می‌آیند. ترتيب ورود يا خروج از درب زورخانه ابتدا سادات، سپس از بيشترين تا پایین‌ترین رتبه، صورت می­ گیرد. هنگام سخن گفتن میاندار، دعا کردن، خواندن اشعار توسط مرشد یا فرد دیگر و انجام حرکات فردی نباید از درب زورخانه، وارد یا خارج شد.

فلسفه درب‌های کوتاه

 درب زورخانه را معمولاً کوتاه می‌سازند؛ به طوری که پهلوانان، مرشدان و غیره هنگام تردد از درب زورخانه به صورت خمیده که درس فروتنی و افتادگی است وارد و یا خارج ­شوند. مرشد مهم‌ترین و ارجمندترين جايگاه را با نواختنِ ضرب، كلام آهنگين و زدن زنگ جهت ارشاد و هدايت ورزشكاران در قسمتِ سَردَم (جایگاه مرشد) بر عهده دارد. پهلوانان و پیشکسوتان کنار یا زیر سردم می ­نشینند. گود، جایگاهی مقدس، به ‌مانند میدان جنگ با سطحی پایین‌تر از کف سالن اصلی، به صورت گِرد، چهار، شش و هشت گوش (امروزه هشت‌ضلعی متساوی‌الاضلاع) محل انجام حرکات ورزشی است. تماشاگران نیز دورتادور گود می ­نشینند. این ورزش به­ صورت گروهی انجام می‌شود و برای آغاز حرکات ورزشی، میاندارکه باید از حیث معنویات، کِسوت، آشنایی با آداب و توانایی انجام حرکات ورزشی، سرآمد باشد وظیفه­ ی مدیریت گود، نظارت بر نظم ورزشکاران و انجام درست و موزون حرکات ورزشی را عهده دار است. برداشتن و قرار دادن وسايل ورزش بر سر جاي خود بايد با رعايت احترام انجام شود.

در زورخانه چه خبر است؟

ترتیب حرکات ورزشی بعد از گرم کردن در زورخانه عبارتند از: 1- سنگ: این وسیله در گذشته از جنس سنگ و امروزه از چوب بوده و شامل دو قطعه تخته­ ی پهن و وزین که یک‌طرف آن صاف و تخت و طرف دیگر منحنی ­شکل و در وسط هر قطعه یک حفره (جای دست) تعبیه ‌شده است. 2- شِنو: در این حرکت، ورزشکار به سمت زمین رفته و به بالا برمی‌گردد. وسیله شنو رفتن، تخته‌ای چوبی و مربع مستطیل با دو پایه کوتاه در طرفین است. 3- نرمش پشت تخته: حرکات خاصی که با هماهنگیِ ضرب و اشعار مرشد معمولاً پس از پایان شنو رفتن در حالتی که تخته شنو روی زمین قرار دارد و ورزشکار، سر پا ایستاده، آغاز می‌شود. 4- میل بازی: از جذاب‌ترین حرکات ورزش زورخانه‌ای است که به وسیله ­ی میل که ابزاری مخروطی و بعضاً استوانه ­ای ­شکل که در گذشته از آهن و امروزه از چوب ساخته شده، انجام می­ گیرد. 5- میل‌گیری: به دو حالت کلیِ آرام و تند تقسیم می­ شود و حرکات مختلف و متنوعی در هر حالت آن اجرا می­ گردد. 6- پا زدن: حرکات موزون پاها و دست‌ها که انواع مختلفی دارد و در شهرهای مختلف ایران به ­نام‌ها و شیوه ­های گوناگونی انجام می‌شود. 7- چرخیدن: چرخیدن ورزشکار حول محور قائم که از پرتحرک‌ترین عملیات ورزش زورخانه‌ای است. 8- پای آخر: مجموعه‌ای از چند نوع پا زدن که پس از چرخیدن برای بازگشت بدن به حالت اولیه انجام می‌شود. 9- دعا: از اصلی‌ترین بخش‌های ورزش زورخانه‌ای که معمولاً پس از پای آخر به آن می­ پردازند. در آخر کسانی که قصد کَباده زدن (وسیله­ای آهنی، شبیه به کمانِ بدون تیر که زه آن را حلقه‌ها و پولک‌های فلزی تشکیل می‌دهند) و کُشتی گرفتن وغیره  را داشته باشند در گود مانده و بقیه زورخانه را ترک می کنند و ختم ورزش را میاندار با اجازه خواستن از بزرگان اعلام می‌ شود. يكي از سنّت‌های زیبای رایج در فرهنگ زورخانه «گل‌ریزان»  است كه نوعي همياري و همكاري گروهي جهت جمع‌آوری اعانات با هدف کمک به نیازمندان بر شمرده می‌شود. 


افزودن دیدگاه جدید