در کشور ایران به دلیل وجود گیاهان خودروی فراوان، در هر شهر و دیاری با توجه به درخت یا گیاه رایج در آن منطقه، بافت نوعی منسوجات حصیری رواج می یابد. طرقبه ی خراسان محلی در 20 کیلومتری شهر مشهد است؛ در این منطقه به دلیل رشد فراوان درخت های ارغوان محصولات حصیری تولید می شود که ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی آن ساقه های نازک درخت ارغوان است و از همین رو به مصنوعات حاصله از این بافت ارغوان بافی می گویند.
برداشت ترکه های ارغوان از اواسط بهار تا اواخر پاییز انجام می شود و در تهیه و جمع آوری ترکه ها باید دقت داشت زیرا با بریدن اشتباهی شاخ های امکان خشکشدن درخت وجود دارد. پس از جمع آوری، ترکه ها را در محیطی خیس و مرطوب قرار می دهند که برای بافت انعطاف بیشتری داشته باشد. هنرمندان بافنده ترکه ها را به صورت تار و پود در هم میبافند. اکثر این بافته ها بیشتر به شکل بیضی و دایره است. هنرمند ترکه را لای انگشتان پا قرار میدهد تا تسلط خود را حفظ کند و با کم و زیاد کردن رج ها سبد را ریزبافت یا درشت بافت می کند
. گاهی با جوشاندن ترکه ها در دیگ، رنگ آنها را کمرنگ میکنند. رنگ خودرنگ درخت ارغوان قهوهای تیره است. تمامی مردم بومی طرقبه این هنر را از نسلهای گذشته خود به ارث برده اند و بیشتر درآمد خود را از طریق ساختن منسوجات چوبی (ارغوانبافی) کسب می کنند. تولیدات ارغوان بافی از استحکام زیادی برخوردارند و بافت آنها نسبت به دیگر محصولات حصیری قدمت بیشتری دارد.
تا قبل از رواج پلاستیک، ارغوانبافی کاربرد و مصارف فراوانی داشت و امروزه نیز می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای ظروف پلاستیکی باشد. شستشوی مصنوعات ارغوان بافی با آب و شوینده های معمولی امکان پذیر است. سبد مهمترین بافته ی ارغوان بافی است که انواع گوناگونی دارد؛ مانند سبد میوه، سبد گل، سبد خرید و سبدهای آبکش برنج. در شهرها و مناطق دیگر ایران بافته های حصیری مشابه ارغوان بافی انجام می شود که در تهیه آنها به جای ساقه ی درخت ارغوان از گیاهان و ساقه های درخت بومی آن منطقه استفاده می شود؛ مثلاً در منطقه ی مازندران نام این هنر بامبوبافی است.
در گیلان به مروا و چم بافی شهره است و در آذربایجان شرقی از درخت موسن، در مرند از ساقه ی گندم و در خراسان جنوبی از بید، بادامک و گز در تهیه سازه های حصیری مشابه ارغوان بافی استفاده می کنند.