عمده ترین صنایع دستی در استان گلستان فرش بافی است که بیشتر در میان زنان ترکمن رایج است. قالی، قالیچه و قارچین (کیف و پشتی) از برجسته ترین شاهکارهای هنری ترکمن است که در نقش و رنگ آن خلاقیت و زیبایی چشم نواز و خیره کننده ایی به کار رفته است. دقت و ظرافت این زنان بافنده گاه موجب خلق شاهکارهایی بی نظیر می شود.
قرن ها پیش مارکوپولو، جهانگرد معروف ایتالیایی، از قالی ترکمن در سفرنامه ی خود یاد کرده است، در آن سال ها فرش ترکمن بهترین و زیباترین فرش آسیای مرکزی بود. با وجود این، از پیشنه ی دقیق این بافته ها اطلاعات زیادی در دست نیست و قدیمی ترین قالی به جا مانده ی آن قدمتی حدود سیصد سال دارد. قالیچه های ترکمن معمولاً روی دستگاه های افقی بافته می شود.
رنگ غالب این قالی ها قرمز تیره است. تقریباً تمام خانواده های شهری، روستایی و عشایر ترکمن یک عدد دارِ قالی دارند و قسمت مهمی از درآمد یک خانواده ی روستایی ترکمن از بافت قالی تامین می شود. طرح و نقش قالی های ترکمن بسته به هر قوم و قبیله متفاوت است. این دست بافته کاملاً ذهنی بافت بوده و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.
از عناصر مشترک آن می توان به گلهای بزرگ و کوچک، طرح هایی از اشکال گیاهی، نمادی از پرندگان شکاری که پرستیده می شدند (توتم)، نقش قفسه گؤل، نقش مارگل و گل هایی که هر کدام نشان مخصوص هر طایفه بوده است اشاره کرد. کارشناسان تعداد طرح های قالی ترکمن را بالغ بر 800 نوع ارزیابی کرده اند. گؤل نقش اصلی فرش ترکمن است، این نقش نمادی از لانه ی پرنده است. این طرح لوزی مانند در حقیقت نماد آشیانه ای است که پرنده در آن تخم گذاشته و جوجه هایش نیز در اطراف، سر از زیر بال مادر بیرون آورده اند و در دو طرف لوزی، سر پرنده ی مادر نشان داده شده است که اطراف را می پاید.
اکثر قالی های این منطقه از دو حاشیه ی بزرگ و چند حاشیه ی کوچکتر تشکیل می شود. حاشیه ی بزرگ را اعلم میگویند. "اعلم" در زبان ترکمنی یعنی رنگین کمان و در میان اعلم نقشی از درختی به نام "داغداران" دیده می شود. این درخت در فرهنگ ترکمن مقدس و محترم است و آن درختی است که چوب آن را به شکل خاصی تراشیده و به گردن کودک می آویزند تا از چشم زخم آسیبی به وی نرسد. تمامی این طرحها و سایر نقوش قالی ترکمن همگی بر پیوند عمیق قالی این منطقه با طبیعت و باورهای مردمانش دلالت دارد.