یکی از استان های تاثیرگذار در هنر- صنعت فرش دست باف ایران، استان کردستان است. فرش های کردستان در اصطلاح فرش های نمیر یعنی مرگ ندارد نامیده میشوند. در سراسر ایران بافتهایی که مثل سه نوع بافت کردستان تا این اندازه با یکدیگر اختلاف داشته باشند کمتر یافت می شود. این سه نوع عبارت است از بافت سنه، بافت بیجار و بافت قالیچههای عشایری کردستان. نوع اول منحصراً در شهر سنه است، شهر سنه که اکنون به سنندج شهرت دارد و مرکز کردستان است. نوع دوم در شهر بیجار و در حدود 40 روستا که آن را احاطه کرده متداول است و نوع سوم که بافتههای عشایر این منطقه را شامل می شود. قالیچه های سنه در نظر صاحبان ذوق و فن، دارای جذبه و گیرندگی خاصی است. بهترین نوع آن بافتی ظریف دارد و از لحاظ طرح و رنگ نیز دارای اصالت و سادگی است که بسیار مطبوع است و از این جهات سرآمد بافته های سایر نقاط ایران به شمار می رود.
از لحاظ سَبک نیز بی نظیر است. در این قالی ها برای تار و پود به جای پشم از نخ استفاده شده تا بر استحکام و استقامت قالی بیافزایند. اکثر گره ها متقارن بافته می شوند. رنگ آمیزی قالی های سنه رنگ های پخته ای مانند لاکی، آبی، سرمه ای، خاکستری و کاجی به طور عمده برای زمینه به کار می روند. رنگ کرم روشن فقط در زمینه ی قالی هایی که طرح هشتگل دارند به کار می رود. تعداد طرح هایی که در قالی بیجار به کار میرود معدود بوده و معمولاً از طرح های گردان استفاده میکنند طرح هرتی با ترنج وسط که معمولاً بدون لچک های گوشه به کار برده می شود از طرح های دیگر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. نقوش و طرح های قالیهای کُردی بسیار گسترده و متنوع است این نقوش عبارتند از: روبی اژدر، ماهی بیجار، ماهی سنندج، گل میرزا علی، گل مینا، گل وکیلی، گل فرنگ بیجار، گل فرنگ سنندج، ماهی افشار، گل و بلبل، بید مجنون، دارگل، گل و گلدان، زیرخاکی، شکارگاه، و... که هر کدوم از این نقوش از زیبایی خاص خود برخوردار است و در تمامی این نقوش گیاهان فراوانی وجود دارد. غالب رنگ های به کار برده شده در قالی های کُردی گیاهی است به عنوان مثال از پوست رناس رنگ قهوه ای تیره را به دست می آورند؛ برگ مو برای به دست آوردن رنگ زرد کاربرد داشته است و بسیار رنگ های گیاهی دیگر که به این قالی ها جلوه ی خاصی بخشیده است.