شکل گیری یک رودوزی سنتی برای اولین بار در شهرستان تفرش در دوران قاجار منجر به شهرت آن به نام تفرشی دوزی شد. از آنجا که در آغاز از این دوخت بسیار ساده و زیبا برای دوختن نقوشی بر حاشیهی عبا و قبای درویشان بهره می جستند، تفرشی دوزی را با نام دوریش دوزی نیز می شناسیم.
سوزن دوزی سنتی تفرشی، که نام سوم این رودوزی سنتی و اصیل ایرانی است، در مقایسه با دیگر رودوزی های ایران شیوهی کار، طرحها و نقوش بسیار ساده، عموماً هندسی، نه چندان پرکار، و در عین حال چشم نوازی دارد که بیشتر به شکل حواشی عریض بر روی پارچه دوخته می شود. انتخاب پارچه برای تفرشی دوزی نیز کاملاً به نوع تار و پود آن پارچه بستگی دارد؛ چرا که سوزن دوزی تفرشی اساساً با شمارش تار و پود و از طریق دخل و تصرف در بافت پارچه صورت می گیرد.
از همین رو، معمولاً زنان هنرمند تفرشی پارچه هایی گونی باف که تار و پود در آنها کاملاً قابل تشخیص است را برای تفرشی دوزی انتخاب می کنند. به جز این خصیصه هنرمندان این خطه برای انتخاب پارچهی تفرشی دوزی محدودیت خاص دیگری قائل نیستند. اکثر نقوشی که در این هنر کاربرد دارد تماماً ذهنی و اصولاً هندسی است. نخ هایی که برای این رودوزی استفاده میشود از انواع مختلف از جمله نخ عمامه، دمسه و ابریشم تشکیل می شود که آن را به وسیلهی سوزن و با استفاده از انگشتانه، برای جلوگیری از آسیب دیدن انگشت، بر روی پارچه می دوزند.
دو شیوهی اصلی کار در تفرشیدوزی وجود دارد که یکی بر اساس شمارش تار و پودهاست که با دوخت چند ردیف از بخیه های درشتی به نام شلال به صورت افقی و عمودی و ایجاد نقوش کنگره دار آغاز میشود. سپس، زنجیره دوزی، تکرار دوخت مرحلهی نخست، زنجیره دوزی مجدد و رودوزی نهایی سایر مراحل این نوع از تفرشیدوزی را شکل می دهد.
در نوع دوم، اساس کار شمارش تار و پود و سپس کشیدن تارها به صورت منظم به منظور ایجاد فضاهای هندسی توخالی با ابعاد مشخص است که سپس آنها را با نخ ابریشمی همرنگ پارچه پر میکنند و روی آن با رنگی متفاوت به تزیین میپردازند. از این رودوزی در مواردی چون تزیین لبه های بقچه، کوسن، چادرشب، لبهی پرده و نیز در لبهی روسری و دامن استفاده می شود.