چوتاشی یا کنده کاری چوب از جمله هنرهای اصیل و بومی سرزمین های حاشیه دریای مازندران است. که شامل دو بخش چو و تراش است که در اینجا چو به معنی همان چوب درخت است و تراش هم به معنای تراشیدن به کار میرود. این هنر شباهت زیادی به هنر کنده کاری و منبت روی چوب دارد و اغلب برای ساخت ابزار و وسایلی به کار میرود که در زندگی روزمره استفاده دارند.
منابع و تنوع سرشار چوب در جنگل های طبرستان (نام قدیمی مازندران)، انگیزه ی ساخت هنرهای چوبی این منطقه را در طول تاریخ فراهم کرده است. هنر چوتاشی در مازندران اغلب برای ساخت ابزار و وسایل زندگی روزمره، مانند کچه (قاشق چوبی )، کترا (ملاق چوبی)، جوله (ظرفی است شبیه به پارچ آب و دارای گردن باریک و دهان گشاد که در اندازه های مختلف ساخته می شود و در گذشته برای نگهداری شیر و سایر لبنیات استفاده می شده است)، لاک (ظرفی چوبی که برای خمیرگیری استفاده میشود)، کلز (این وسیله چوبی به جای ملاقه برای به هم زدن و سردکردن یا به عنوان پیمانه شیر و ماست استفاده می شود)، و سایر وسایل کاربرد دارد.
این هنر در گوشه و کنار مناطق مختلف مازندران نظیر نور و چمستان، آمل، بابل، سوادکوه، ساری، بهشهر، نکا و مناطقی از استان گیلان رواج دارد. چوتاشان در تاریخ طبرستان از شهرت و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده اند. و بنا به گفته ی مورخان مردم برای تامین برخی وسایل مورد نیاز خود از چوتاشان، مسگران، حلاجان و خیاطان دورهگرد یا ثابت در روستاها یا برخی شهرها دعوت میکردند و آنان را در منزل خود جای میدادند و تا پایان ساخت وسایل و محصولات سفارش داده شده، از این هنرمندان پذیرایی می کردند. این مراسم به ویژه چند روز مانده به مراسم عروسی، از صفای خاصی برخوردار بوده است. یکی از کاربردهای چوتاشی در نذورات مردم مازندران بوده است به عنوان مثال چوتاشان اولین یا بهترین محصول خود را وقف مسجد یا امامزاده روستای خود میکردند و اعتقاد داشتند که با این کار، خیر و برکت وارد زندگی و کارشان می شود و یا هنگامی که کسی دعا و خواسته اش مستجاب میشد ظرف لاک تراشی شده ای را وقف مکانی مقدس میکرد. از جمله چوبهای مورد استفاده در لاک تراشی میتوان از چوب هایی چون افرا، شمشاد، راش، بلوط، گردو، زبانگنجشک، نارون، چنار، ملچ، توسکا، انجیلی و درخت آزاد نام برد.