زری بافی یکی از زیباترین و پر پیشینه ترین دستبافته های ایران است که قرن هاست معرف صنایع دستی و مایه ی افتخار ایرانیان است. صنعت - هنر زری بافی در ایران پیشینه ای کهن دارد که در این راستا علاوه بر آثار موجود، متون تاریخی و ادبی مهمی در دست است که قدمت این پارچه را مشخص می کند. و هر جا که از این پارچه نام برده شده مقصود پارچه ای نفیس و گرانبها بوده است. به عنوان مثال آنجا که فردوسی بزرگ می گوید " زدیبای زربفت کردش کَفن/ خروشان بر آن شهریار انجمن" اما آنچه مسلم است بافت زری از دوره ی ایلخانی (قرن 7 و 8 ه.ق) به بعد بسیار مورد توجه بود و در شهرهای کاشان، تبریز، سلطانیه و هرات بافته می شد. حکام ایلخانی به دلیل علاقه ی خاص به این پارچه حتی طرازهای خود را نیز غالبا از پارچه زربفت سفارش می دادند؛ طراز به نوعی پارچه اطلاق می شد که دارای حاشیه ی کتابت بود و رسم بر این بود که حکام و خلفا پس از به قدرت رسیدن دستور تهیه ی آن را می دادند.
در دوره ی صفوی با گسترش مراکز بافندگی و حمایت شاهان صفوی، به خصوص شاه عباس اول از هنر زری بافی آثار بسیار زیبا و جاودانه ای از پارچه های زری بافته شد و این هنر یکی از شاخصه ای هنری این دوره گشت. زری یا زربفت به پارچه ای اطلاق می شود که در بافت آن الیاف فلزی طلا یا نقره به کار رفته باشد. این الیاف را در اصطلاح گلابتون می گویند. گلابتون نخ ابریشم بسیار ظریف است که بر دور آن رشتهی نازکی از فلز طلا یا نقره پیچیده شده باشد. معمولاً مقدار طلای این رشته ها 2 تا 3 درصد است اما در گلابتون های بعضی از زری های دوره ی صفوی تا 50 درصد هم طلا به کار رفته است. علاوه بر پارچه های زربفت که در بافت آنها نخ گلابتون به کار می رود، از این الیاف و همچنین ملیله و نقره جهت زری دوزی بر روی پارچه که یک نوع سوزن دوزی است، استفاده می شود. ملیله رشته ی باریک نقره ای یا طلایی است که داخل آن مجوف است و با آن روی پارچه و یا اشیا دیگر نقش اندازی می کند. تفاوت نخ گلابتون و نقره در ظرافت آن است. تصاویر داستان های رزمی و بزمی، پرندگان و گل و گیاه از جمله نقوش پرتکرار در این هنر است.