قالی بافی در اصفهان مانند اکثر نقاط ایران دارای قدمت و اصالت بسیار است. در دوره ی سلجوقیان فرش بافی به حد کمال در اصفهان رواج داشته است. در دوران صفویه، شاه عباس به هنرهایی که جنبهی اقتصادی و تجاری داشت و یا مورد استفاده ی عموم بود مانند قالی بافی اهمیت بیشتری می داد. با انتقال پایتخت به اصفهان، این شهر وارث بلافصل مکتب تبریز شد و به تدریج مکتب اصفهان شکل گرفت. در این زمان کارگاه های متعدد تولید فرش در شهرها به ویژه در اصفهان تاسیس شد. از این زمان به بعد اصفهان سهم بزرگی را در بافت شاهکارهایی به یادگار مانده در موزه های دنیا دارد که علاوه بر بی نظیر بودن طرح ها، به عنوان یک طرح زیربنایی در فرهنگ فرش بافی ایران ماندگار شده اند.
فرش هایی معروف به لهستانی که از جمله فرش های بافته شده در اصفهانند زینت بخش موزه ها و مجموعه داران آمریکایی است. به طور کلی از لحاظ سبک قالی های اصفهان در دوره ی صفویه به هشت دسته تقسیم می شود 1- قالی های دارای طرح ترنجی 2- قالی های پشمی با تزیین حیوانی 3- قالی های ابریشمی 4- قالی های گلدار 5- قالی های ابریشمی معروف لهستانی 6- قالی های دارای نقش گلدان 7- قالی های دارای نقش درخت و باغ 8- قالی های ابریشمی پرده نما. بعد از جنگ های جهانی اول و دوم و سقوط حکومت صفوی فرش بافی در اصفهان صدمات زیادی را متحمل شد. امروزه قالی های مناطق روستایی اصفهان بیشتر در اندازه ی قالیچه بافته می شوند، هرچند که کارگاه های شهری قالی هایی در همه ابعاد معمول تولید می کنند. این قالی ها رنگ روشنی دارند و رنگ های بژ و آبی روشن به سلیر رنگها غالب است. گاه از 15 رنگ مختلف برای ایجاد تضاد در رنگ بندی قالی استفاده می شود. تار و پود فرش های اصفهان از پنبه و گاه از پشم است اما قالی های ابریشمی آن همان طور که از نامش بر می آید از ابریشم است. دار مورد استفاده در اصفهان و توابع، دار عمودی است. وجود چوب دیگری به نام پیچ که از میان نخهای چله ی پائینی عبور می کند و ب هوسیله ی سیم های فلزی به زیر دار متصل می شود از امتیازات این دار است. در مراحل نهایی بافت و پایین کِشی قالی و زمانی که به واسطه ی کوتاهی چله ها، عمل گره زدن چله های بالایی به سرِ دار میسر نیست با انتقال چوب پیله پیچ به بالا و عبور چله های بالایی از میان آن و اتصال این چوب به سرِ دار به کمک سیم های فلزی بافت قالی ادامه می یابد. این عمل برای بافنده این امکان را فراهم می سازد تا بدون تغییر مکان به بافت بقیه ی قالی ادامه دهد.