یراق در لغت به معنای نوارهایی است که با مفتول های موئین سفید یا زرد بافته شده و بر روی لباس و شانه ی صاحب منصبان نظامی و کشوری می دوخته اند. یراقدوزی، به عنوان تزیین البسه، پرده و حاشیه ی پوشش ها روی صندوق و ضریح، بقچه ی سوزنی، و جلد قرآن از دوران قبل از اسلام در ایران رواج داشته است چنانکه تحقیق در آثار قبل از اسلام به خصوص دوران ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی موید این امر است.
در دوران اسلامی نیز یراق به عنوان تزیین برروی پارچه مورد توجه خاص بوده است در این دوران به خصوص از دوران صفوی به این طرف یراق با وسایل تزیینی دیگری همراه گردید یعنی یراق را در محل مورد نظر دوخته و سپس روی آن را با تزییناتی چون پولک ها، منجوق الوان، ملیله، مروارید و سنگ تزیین کرده و گاهی پس از اتصال یراق به پوشاک اطراف آن را نقده دوزی و گلابتون دوزی می کنند. و گاهی برای تزیین روی یراق از نخ نقده الوان استفاده می شود. یراق در گذشه با استفاده از طلا و نقره با استفاده از کارگاه های چوبی یا شانه های مخصوص بافته می شد. اما امروزه در بافت آن ماشین دخالت کرده و از طلا و نقره هم خبری نیست. نقوشی که در یراق دوزی به کار می رود عبارتند از: نقوش هندسی، بته جقه ای استانبلی، و انواع گل.
مواد اولیه در یراق دوزی عبارتند از: پارچه، یراق، نخ گلابتون، نقده و سوزن. پارچه ی مورد استفاده برای یراق دوزی باید تحمل سنگینی یراق را داشته باشد مانند ماهوت، مخمل یا ترمه. یراق نیز شامل نوار طلایی یا نقره ای است که به عرض های مختلف یک تا چهار سانتیمتر و نقوش متفاوت ساخته و به بازار عرضه می شود. نخ های گلابتون و نقده، نخ هایی طلایی و نقره ایی است که برای دوختن یراق به پارچه به کار می رود. دوختن یراق به پارچه، با نخ گلابتون انجام می شود و بدین طریق که به وسیله ی سوزن و نخ گلابتون، دوخت های ریز و ظریفی از قسمت پش یراق به پارچه می زنند. معمولاً یراق برای لباس، دور جیب، پایین پیراهن، دور یقه، پای دامن و شلوار بهکار می رود. این دوخت بیشتر در مناطق لرستان، قوچان، توفندان از توابع درگز، اصفهان، جنوب ایران، آذربایجان غربی و کردستان رایج است. امروزه از یراق دوزی برای تزیین لباس، جلد قرآن، جانماز، پوشش ضریح اماکن متبرکه، پرده و بسیاری دیگر استفاده می شود.