قالی بافی (( قم ))

قالی بافی (( قم ))

قالی بافی (( قم ))

0

قالی بافی هنری است که پس از جنگ جهانی دوم و به دلیل استقبال خارجیان از قالی ایرانی در شهر قم آغاز شد و رونق بالایی گرفت. اگر چه پیش از این نیز این هنر در میان عشایر شاهسون قم به شیوه‌ی ذهنی­ باف و با ویژگی­ های خاص رایج بود، آنچه در اینجا طرح می­ شود، قالی­ بافی جدید شهر قم است که حدود 100 سال قدمت دارد و با دعوت از اساتید کاشانی و آموزش این حرفه به بافندگان قمی شکل گرفته است. نکته‌ی جالب توجه در رابطه با قالی قم، که امروزه یکی از پرطرفدارترین و نفیس ­ترین قالی­ های ایران به شمار می­ رود، این است که اگر چه نقشه ­های قالی کاشان مبنای اصلی این هنر در قم قرار گرفت، هنرمندان قمی با دقت فوق ­العاده در بافت، و نوآوری در طراحی با ایجاد تغییر در نقشه­ ها و ترکیب نقوش سنتی با طرح ­های نوین، زیبایی ­شناسی منحصربه­ فردی ایجاد کردند که از نظر متخصصان امر این فرش­ ها امروز از بهترین و اصولی ­ترین طرح­ ها برخوردار است که ضمن پایبندی به ویژگی­ های طراحی سنتی از جمله وضوح، تقارن و توازن و آفرینش مداوم، با نوآوری­ های به ­جا و مناسب توانسته­ است سلیقه‌ی مخاطبان جوان را نیز پاسخگو باشد.

 قالی بافی در قم به صورت کارگاهی و نیمه ­متمرکز بافته می­ شود و بیشتر به تک­ بافی مشهور است. ابعاد قالی­ ها نیز در این شهر معمولاً کوچک و بیشتر در اندازه‌ی ذرع و نیم و دو ذرعی است و بیشتر کارکرد تزیینی دارد. اگرچه به دلیل جایگاه والای شهر قم از منظر مذهبی و زیارتی، بافت قالی­ های سجاده ­ای نیز در این شهر بسیار پررونق است. در مجموع می توان قالی ­های قم را از نظر ابعاد به چند دسته‌ی کلی تقسیم کرد: سجاده، قالی، کناره و قالیچه.

ماده‌ی اولیه‌ی اصلی در بافت این قالی­ ها ابریشم است و بافت فرش­ های گل ابریشم، کرکی و تمام ابریشم در این شهر سبب شده است که این تولیدات با نام فرش ابریشمی نیز شناخته شود. همین ویژگی در کنار طرح ­های خاص، قالی قم را به یک تولید تزیینی، تجملاتی و نیز صادراتی بدل کرده که تا حد زیادی می­توان گفت به دور از سادگی و صمیمت است.

امروزه هر دو گره متقارن و نامتقارن در بافته­ های این شهر به کار می­ رود، اما چله­ کشی اصولاً به شیوه‌ی فارسی انجام می­ شود. ظرافت و مهارت فوق­ العاده‌ی بافندگان قمی در کنار گره­ های کوچک و رج شمار بالا (بین 50 تا 70) – منظور از رج شمار معمولاً تعداد گره در هر 7 سانتی­متر است- و دقت در بافت، قالی قمی را در نگاه نخست از فرش ماشینی غیرقابل تشخیص می ­کند. نقشه ­های مشهور قالی قم از این قرار است: بندی خشتی (موزاییکی بختیاری)، بته­ای، درختی، شکارگاه، هندسی، جوشقانی، شاه عباسی لچک و ترنج، شاه عباسی افشان، محرمات، ترنجی کف ساده، بندی کتیبه­ ای، محرابی، گل فرنگ و ظل­ال سلطانی. رنگ ­بندی قالی­ های این شهر بیش از قالی­ های هر منطقه‌ی دیگری از ایران متنوع است و اکثراً با رنگ­ های بسیار شاد بافته می ­شود.


افزودن دیدگاه جدید