سنگ تراشی که به آن حکاکی روی سنگ نیز می گویند عبارت است از ساخت فرآورده هایی که ماده ی اولیه آن را انواع سنگ تشکیل می دهد. سنگ تراشی در ایران قرن ها قبل از میلاد مسیح، با تهیه لوازمی جهت شکار حیوانات و وسایل اولیه ی زندگی آغاز شده و به تدریج به اوج رونق و شکوفائی خود رسیده است. کشفیات باستانی از جمله اشیائی که از حفاری های تپه یحیی واقع در کرمان به دست آمده موید آن است که پیشینه این صنعت به 4500 سال پیش از میلاد می رسد، کشف این ظروف نشانگر آن است که در آن ایام تراش اشیا مختلف خواه مصرفی یا تزئینی از سنگ سبز در کرمان رواج داشته است و امروزه هنوز هم این نوع سنگ استخراج و به مشهد فرستاده می شود.
سنگهای مورد استفاده در ساخت اینگونه محصولات عبارتند از فیروزه، مرمر، یشم، سنگ سیاه و غیره. در آثار هنری ایران، آثار سنگ تراشی به جز تخت جمشید و نقش برجسته ها ( نقش رستم، طاق بستان و امثالهم) بیشتر به ساخت ظروف سنگی پرداخته شده است. از هفت هزار سال پیش تاکنون از انواع سنگ به ویژه سنگ میکا برای تهیه ی ظروف آشپزخانه به شکل دیگ و ظروف دیگر استفاده می شود. سنگ میکا که دارای مقادیر زیادی ترکیبات آهنی است بسیار نرم بوده و به راحتی قابلیت تراش و شکل پذیری دارد و از ویژگی مهم دیگرش آن است که هرچه بیشتر حرارت ببیند مستحکم تر و مقاوم تر می شود. با هنر سنگ تراشی انواع ظروف، پایه چراغ، قاب عکس، مهره شطرنج، گلدان، قندان و انواع لوازم تزیینی- کاربردی ساخته می شود. ابزار کار سنگ تراشان انواع قلم و چکش و دستگاه خراطی سنگ است. مراکز مهم سنگ تراشی عبارتند از مشهد، شهرری، قم و کرمان. سنگ تراشان، امروزه، سنگ خام را گرفته و آن را به قطعات موردنظر تقسیم می کند. قسمت های اضافی را با قلم و چکش درآورده و توسط قلم های کوچکتر پرداخت می کند سپس از قلمشانه (که لبه ی آن مانند شانه است) استفاده کرده و سرانجام برای سرعت بخشیدن به کار با دستگاهی شبیه به اره های چوب بُری برقی، رویهی سنگ را صیقل داده و پرداخت می کند. در مشهد ظرف ها را روغن مالی و تقریبا سیاه می کنند. آنگاه با کنده کاری با قلم های حکاکی (اسگرافیت) نقوشی مانند گل و بوته، خطوط هندسی، چهره، صحنه شکار و ابیات شاعران معروف را بر آن می کَنند. این نقشاندازی خود مراحل گوناگونی دارد که عبارتند از طرح اندازی، زمینه برداری و سایه زدن.