یکی از رودوزی های سنتی و بسیار زیبای ایران، که قدمت آن به زمان ساسانیان می رسد ده یک دوزی نام دارد. ده یک در لغت به معنای یک دهم از چیزی است و در رودوزی ها به نوعی دوخت اطلاق می شود که نخ و سوزن از یک نقطه ده بار عبور کند و سپس به وسیله بستی به زمینه ی پارچه دوخته شوند. این دوخت دارای جلوه ی خاصی است و به نظر برجسته می آید و از این دوخت برای تزیین حاشیه ی لباس ها، سفره قند، قاب آیینه، پرده های نفیس، بقچه، سوزنی، کلاه ها، تابلوهای تزیینی، جلد قرآن، کیسه ی پول، جای قلمدان و بسیاری دیگر استفاده می شود.
پارچه ی مورد مصرف برای این دوخت، معمولاً پارچه ی اطلس، ترمه و مخمل است (تا تحمل دوخت مکرر را داشته باشد). طرح های مورد استفاده برای ده یک دوزی عبارتند از: بازوبندی، بند رومی، قابقابی، شاه عباسی یا اناری، افشانی، گلدانی، اشکال هندسی، محرابی، نقوش انسانی و جانوری. در مورد تاریخچه ی ده یکدوزی با توجه به این که مواد اصلی این دوخت را نخ گلابتون تشکیل می دهد تاریخ مشترکی با گلابتون دارد چنانکه از تاریخ تمدن ایران باستان و هنر ایران در دوران ماد و هخامنشی، اشکانی و ساسانی برمی آید و نیز گفته های مورخان و مهره های استوان های مکشوف در خزانه ی تخت جمشید موید این امر است که گلابتون دوزی، ده یک دوزی و ملیله دوزی از زمان هخامنشی در ایران رایج بوده و دوره به دوره سیر تحول تکمیلی را پیموده است. توجه خاص به آرایش البسه ی لشکری و دولتی رواج این دوخت را روز به روز بیشتر نموده و فرآورده های هنری آن زمان به همراه زربفت های ایرانی یکی از اقلام صادراتی آن روز را تشکیل می داده است.
در دوره ی اسلامی با توجه به تعهد هنرمندان ایرانی مبنی بر تهیه 12 تخته پرده ی خانه ی خدا در شوش و شوشتر این هنر در خدمت تزیین پرده ها درآمد، علاوه براین از این دوخت برای تزیینات پوشش ضریح ائمه اطهار و امامزاد هها استفاده می شود. دوره ی صفویه دوران شکوفایی این هنر است و هنرمندان در این زمان در روی پدیده های هنری خودشان اسمشان را نیز طراحی و سوزن دوزی می کردند. از این دوره علاوه بر پرده های نفیس و سوزنی و بقچه ها، تابلوهای جالبی که هر کدام نشانگر مهارت و توانایی بی نظیر هنرمندان صفوی است در موزه ها به یادگار مانده است. این دوخت گاهی به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد ولی در اکثر موارد با پولک، مروارید، منجوق، سنگ، نقده، شرفه دوزی، پته دوزی، ابریشم دوزی، سرمه و ملیله دوزی همراه است. این رودوزی در شهرهایی چون قزوین، اصفهان، تهران، یزد، کاشان و بندرعباس رایج است.