طی دورهی ایلخانی به جهت ایجاد ارتباط بین خانات محلی در سرتاسر امپراطوری با خان مرکزی، سیستم پستی تأثیرگذاری تحت عنوان "یام" ابداع شد که شامل تعویض چاپارهای تازه نفس در ایستگاههایی به فاصلهی مشخص از یکدیگر بود. وجود اسبهای تازه نفس در این ایستگاهها چنین امکانی را فراهم میآورد تا فرد حامی پیغام مسافت قریب به 300 کیلومتر را در یک روز طی کند. سیستم یام در سه سطح مختلف آمادهی ارائه خدمات بود؛ در سطح دوم، پیامها توسط افرا پیاده منتقل میشد. در سطح اول، انتقال پیام توسط افردا سواره بر اسب صورت میگرفت که بسته به میزان مسافت طی شده در مکانهایی توقف و استراحت میکردند.
در سطح "ویژه" انتقال پیام بدون توقف حامل پیام و با تعویض مستمر اسبها صورت میگرفت. بدون شک تجارت جزء مهمترین منابع درآمدی کشور در دوره ایلخانان بوده است؛ از این رو، تأمین امنیت و رفاه مسیرهای ارتباطی بسیار حائز اهمیت بوده است. به موزات توجه ایلخانان به راههای تجاری، امکان مسافرت برای یک زن جوانِ حامل یک گونی طلا از رودخانهی "دُن" تا "خان بالیق" بدون هیچ حمایتی امکانپذیر بود. کاروانسرای یام در 13 کیلومتری جادهی مرند-تبریز جزو نمونههای نادر "یام" میباشد که طی دوران صفوی مرمت و مورد بهره برداری مجدد قرار گرفته است.