استان زنجان از دیرباز مسکن ایلات و طوایف مختلفی بوده است. هر کدام از این ایلات و گروه های جمعیتی دارای آیین ها و رسوماتی بودند که در آثار و صنایع دستی آنها انعکاس یافته است. از آنجا که این هنرها برگرفته از ذهن خلاق سازندگان آن بود در خدمت باورها و اعتقادات آنها بوده و تلاش داشتند که اشکالی ترسیم کنند که بخشی از این جهان بینی و زیست محیط اطرافشان را با آن انتقال بدهند. یکی از این هنرها قالی بافی بوده است.
قالی زنجان به دلیل عواملی از جمله کیفیت پایین رنگ و پشم و بافت درشت و ضخامت آن کمتر توجه پژوهشگران و تجار را به خود جلب کرده است. این دور ماندن از تحولات بیرونی سبب گشته تا نقش ها و طرح های این قالی که عمدتاً ذهنی، فلکلور و برگرفته از رسوم، سنت ها، آیین ها و زیست بوم بافندگان بوده است و سابقه آن به گذشته های دور پیش اسلام می رسد امروزه همچنان تداوم داشه باشد. امروزه ما آنها را با نام هایی چون دهجلال، شاهبلاغی، بیدگنه، قلتوق، افشار و غیره می شناسیم. در میان این نقش ها و در ترکیب با طرح های شکسته نقش هایی وجود دارد که به آیین های پیش از اسلام دلالت داشته که با گذشت زمان و تغییرات فرهنگی، دینی و مذهبی ویژگی نمادین خود را از دست داده و جنبه ی زیبایی شناختی پیدا کرده اند. مهم ترین آیین تاثیرگذار بر نقوش بافته های ایلات زنجان آیین کهن مهر است. رنگ زمینه ی فرش های استان زنجان عمدتاً لاکی است. مرغوب ترین نوع فرش های این منطقه مربوط به محلی به نام بیدگنه است. این فرش ها با ظرافت و دقت تمام بافته می شوند و جنبه ی صادراتی دارند و در کشور آلمان از شهرت خاصی برخوردار بوده است. رنگ پشم هی این منطقه که عموماً توسط بافندگان رنگرزی می شود از ثبات قابل توجه ی برخوردار است. این صنعت عموماً به زنان اختصاص دارد. نقوش قدیمی بیدگنه دو طرح معروف حاج اورنگی (واگیرهای که حاجی ساخته است) و دیگری نقش چهارگات یا همان چهارقطع است. نقش مایه های قالی های زنجان عبارتند از: 1- منظم و هندسی؛ 2- متقارن؛ 3- مرکب، که از نقوش ویژه ای که هویت مستقل دارند گرفته شده اند؛ 4- حاشیه ای (به شیوه نگاره سازی است و به صورت پروخالی قرار دارند، که البته در سراسر متن قالی قرار می گیرند. مانند گل قطاری) 5- تصویری (انسان یا حیوان) 6- نباتی یا گیاهی 7- گوشواره ای یا بته جقه ای. روشهای بافت در زنجان با توجه به یگانگی زبان و فرهنگ و ریشه های قومی ساکنان این مناطق شباهتهای فراوان و تردیدناپذیری با بافته های آذربایجان دارند.