آیین باستانی پیر شالیار

آیین باستانی پیر شالیار

آیین باستانی پیر شالیار

0
Few Clouds

«اورامان تخت» منطقه ­ای روستایی است که با طبیعت زیبا و فوق العاده­، در کنار معماري ويژه­‌ی منطقه­ که بام هر خانه، حياط خانه ­ی ديگر است، با برگزاری آیین­ های مختلف، بخشي از فرهنگ و تمدن ايران‌باستان بوده و به‌ عنوان يکي از قطب­ های گردشگري با شهرتی جهانی به ثبت رسيده است. آیین باستانی پير شاليار که مردم منطقه ­اورامان تخت آن را «عروسي پيرشاليار» نیز می­ نامند مراسمی معنوی با قدمتی چند هزار ساله است که در دو نوبت از سال در سه روز متوالی برگزار می­ شود. پیر شالیار هورامی (پیر شهریار اورامی)، بزرگ اهل آیین صوفیان، در بین دراویش نقشبندی از اهمیت و احترام زیادی برخوردار است. او فردی طبیب و صاحب کرامات در افسانه­ های مردم منطقه­ است که سبب شفا یافتن «شاه بهار خاتون» دختر نابینا و ناشنوای شاه بخارا می­ شود و در پی آن مراسم ازدواج دخترِ شاه و پیر شالیار برپا می­ شود. بدین ترتیب در روز چهل‌و‌پنجم از فصل بهار، در نیمه اردیبهشت ­ماه به جهت سالگرد این ازدواج مراسمی با آداب و آیین خاص برگزار می­ شود و در روز چهل‌و‌پنجم زمستان نیز، در روز چهارشنبه­ ای که به نیمه­ ی بهمن ماه نزدیک است، سالگرد به دنیا‌آمدن پسر پیر شالیار جشن گرفته می‌شود.

از گردو تا گوشت نذری

انتخاب روز و اعلام شروع مراسم توسط متولي پير شاليار صورت می­ گیرد. این مراسم در روز سه‌شنبه با تقسيم گردوهاي درخت‌هاي وقفي باغ پير شاليار بين اهالي روستای اورامان و روستاهای اطراف توسط کودکان و دریافت میوه و شیرینی به ازای گردوهای داده شده با نام مراسم «کلاو روچنه» آغاز و گاه همچنان تا بعد از اذان صبح روز بعد نیز ادامه می ­یابد. در صبح روز چهارشنبه قربانی حیواناتی نظیر گاو، گوسفند و بز که نذورات مردم برای پیر شالیار است انجام می­ گیرد. گوشت‌هاي قرباني را بين اهالي به عنوان تبرک تقسيم کرده و با مقداري از آن نوعي آش به نام «ولوشين» که خوراکی نمادین و خوردن آن متبرک است طبخ شده و بين مردم پخش مي‌شود.

حضور زنان در مراسم ممنوع است

دراویش و مردان با پوشش محلی منطقه همزمان با شروع رقص (نوعی رقص عرفانی) در مقابل خانه پیر شالیار حلقه­ ای را تشکیل می ­دهند. عده­ ای دف می­ نوازند و عده ­ای قصیده ­هایی خوانده و گروه بزرگ رقص هم لفظ خاصی را زمزمه می ­کنند. تعداد رقصند‌گان در ابتدا فقط چند نفر است و در هر دوری که مردان دست­ در دست یکدیگر دور حیاط خانه پیرشالیار می‌چرخند، عده‌ای به این حلقه اضافه می‌شوند. زمانی که شور مراسم بالا گرفت، دراویش از دسته جدا شده و در وسط حیاط سماع خودشان را به جا می‌آورند، خم و راست شدن آنان تند‌تر از گروه رقصنده‌گان بوده و موهای بلندشان آنان را از جمعیت متمایز می‌گرداند. صبح روز پنجشنبه مراسم دیگری که به‌شدت خصوصی‌تر از مراسم روز قبل است با جمع شدن دراویش‌ در مقبره پیرشالیار، دف‌زنی، رقص و سماع عرفانی به همان صورت قبلی ادامه پیدا می ­کند و با شروع رقص و سماع، در بعدازظهر، مراسم جنبه عمومی‌تری پیدا می ­کند. اعتقاد و باورهای صوفیانه بر این است که زنان نه ‌تنها نباید در مراسم سماع حضور داشته باشند، بلکه حتی نباید این مراسم را ببینند و حضور آنان نباید توجه دراویش را از عبادت‌شان دور کند. مردم صبح روز جمعه به صورت دسته‌جمعي در محوطه مزار پير شاليار حاضر شده و به دعا و نیایش و نماز می ­پردازند. رقص و سماع، رسوم دیگری نظیر شب­ نشینی در خانه پیر شالیار در آخرین روز، دست به دست­ گرداندن کفش چرمي ‌پير شاليار با آیین خاص، خوردن نان مخصوصی به نام «کوليره مژگه» و ماست و انجام باورهایی نظیر بستن پارچه بر در و ديوار و درخت مزار آخرين مرحله از اين حرکت جمعي به ­شمار می­ رود.

به­ رغم گذشت سالیان زیاد همچنان مردم از شهر‌های اطراف و شهر‌های کردستان عراق برای دیدن این مراسم در این منطقه حضور پیدا کرده و بر فراز پشت ­بام ­ها به نظاره­ ی مراسم مي­ نشينند. مردم منطقه عقیده­ ی راسخی به پیر شالیان دارند و بیمارانشان را برای شفا گرفتن به این مراسم می ­آورند.


افزودن دیدگاه جدید