قالی بافی ((اصفهان))

قالی بافی ((اصفهان))

قالی بافی ((اصفهان))

21

قالی­ بافی در اصفهان مانند اکثر نقاط ایران دارای قدمت و اصالت بسیار است. در دوره ­ی سلجوقیان فرش ­بافی به­ حد کمال در اصفهان رواج داشته است. در دوران صفویه، شاه ­عباس به هنرهایی که جنبه­ی اقتصادی و تجاری داشت و یا مورد استفاده­ ی عموم بود مانند قالی­ بافی اهمیت بیشتری می ­داد. با انتقال پایتخت به اصفهان، این شهر وارث بلافصل مکتب تبریز شد و به ­تدریج مکتب اصفهان شکل­ گرفت. در این زمان کارگاه­ های متعدد تولید فرش در شهرها به ­ویژه در اصفهان تاسیس شد. از این زمان به­ بعد اصفهان سهم بزرگی را در بافت شاهکارهایی به ­یادگار مانده در موزه ­­های دنیا دارد که علاوه بر بی ­نظیر بودن طرح ­ها، به­ عنوان یک طرح زیر­بنایی در فرهنگ فرش ­بافی ایران ماندگار شده ­اند.

فرش­ هایی معروف به لهستانی که از جمله فرش­ های بافته شده در اصفهان­ند زینت بخش موزه ­ها و مجموعه ­داران آمریکایی است. به ­طور کلی از لحاظ سبک قالی­ های اصفهان در دوره ­ی صفویه به هشت دسته تقسیم می­ شود 1- قالی­ های دارای طرح ترنجی 2- قالی ­های پشمی با تزیین حیوانی 3- قالی­ های ابریشمی 4- قالی ­های گل­دار 5- قالی­ های ابریشمی معروف لهستانی 6- قالی ­های دارای نقش گلدان 7- قالی­ های دارای نقش درخت و باغ 8- قالی­­ های ابریشمی پرده­ نما. بعد از جنگ­ های جهانی اول و دوم و سقوط حکومت صفوی فرش ­بافی در اصفهان صدمات زیادی را متحمل شد. امروزه قالی­ های مناطق روستایی اصفهان بیشتر در اندازه­ ی قالیچه بافته می ­شوند، هرچند که کارگاه ­های شهری قالی­ هایی در همه ابعاد معمول تولید می­ کنند. این قالی­ ها رنگ روشنی دارند و رنگ­ های بژ و آبی روشن به سلیر رنگ­ها غالب است. گاه از 15 رنگ مختلف برای ایجاد تضاد در رنگ­ بندی قالی استفاده می­ شود. تار و پود فرش ­های اصفهان از پنبه و گاه از پشم است اما قالی­ های ابریشمی آن همان طور که از نامش بر می­ آید از ابریشم است. دار مورد استفاده در اصفهان و توابع، دار عمودی است. وجود چوب دیگری به­ نام پیچ که از میان نخ­های چله­ ی پائینی عبور می­ کند و ب ه­وسیله ­ی سیم ­های فلزی به زیر دار متصل می ­شود از امتیازات این دار است. در مراحل نهایی بافت و پایین­ کِشی قالی و زمانی که به ­واسطه­ ی کوتاهی چله­ ها، عمل گره­ زدن چله­ های بالایی به سرِ دار میسر نیست با انتقال چوب پیله ­پیچ به بالا و عبور چله­ های بالایی از میان آن و اتصال این چوب به سرِ دار به کمک سیم های فلزی بافت قالی ادامه می ­یابد. این عمل برای بافنده این امکان را فراهم می­ سازد تا بدون تغییر مکان به بافت بقیه­ ی قالی ادامه دهد.


افزودن دیدگاه جدید