جلدسازی سنتی ((اردبیل))

جلدسازی سنتی ((اردبیل))

جلدسازی سنتی ((اردبیل))

0

هنر جلد­ سازی یکی ازشاخه­های مهم هنر کتاب­آرایی در تمدن ایرانی - اسلامی است. کتاب در نظر ایرانیان باستان از قدر و منزلت ویژه ­ای برخوردار بود و به ­همین علت زیباترین روش ممکن را برای تزیین حفظ کتاب به ­کار می­ بردند. از آنجا که کتاب­ها در قدیم دست­ نویس و نویسندگان این کتب از علمای بزرگ بودند، یا قرآن کریم که وحی الهی است صحافی این دست­ نوشته ­ها بسیار با دقت و ظرافت انجام می­گرفت. جلد زیبا در واقع معرف و مبشر متن کتاب بوده و در خواننده حالت شوق، احترام و تجلیل ایجاد می ­کرده است. صحافان هنرمند به جلد ساختن با استفاده از چرم ­های مرغوب بسنده نکرده و نهایت هنر خویش را در تزیین جلد این کتب به­ کار می­ بردند.

کتابی در موزه­ ی بریتیش نگهداری می­ شود که طبق برآورد کارشناسان موزه، نیم میلیون نقشِ دستی جداگانه در جلد آن به­ کار رفته است. در عهد شاهرخ تیموری، هنر جلد­ سازی در خطه ­ی خراسان به­ ویژه هرات به­ اوج کمال رسید. جلد­های ایرانی این دوره بر نظایر خود در اروپای قرون وسطی برتری دارند. در دوران ناصرالدین ­شاه قاجار صحافی به­روش روغنی (لاکی) رواج بسیاری یافت و به ­دستور ایشان موسسه­ ی مجمع ­الصنایع در تهران تاسیس شد و به ­گفته‌ی مورخان جلد­های بسیاری از کتاب­های کتابخانه اندرونی شاهی به ­دست آمده است و بعدها به کتابخانه­ی سلطنتی انتقال یافته است.

 درمیان کتاب ­های ناصر­الدین­ شاه، جلد­هایی اعم از چرمی و یا پارچه­ای( بیشتر مخمل) موجود است که به ­روش فرنگی تهیه شده است. جلدها را از نظر نوع ساخت آن به انواع مختلف می­ توان تقسیم کرد که هر کدام از روش­ ها به­ مرور زمان در اثر پیشرفت هنر جلد­سازی به ­وجود آمده است و می­ توان آنها را به پنج گروه کلی جلد­های سوخت، جلد­های ضربی، جلدهای لاکی، جلد موجی و جلد زرکوب تقسیم کرد. برای ساخت "جلد ضربی" ابتدا روی زمینه را چرم می­ کشند، سپس با فلز منقوش روی چرم می­ کوبند تا چرم حالت نقش برجسته بگیرد؛ در "جلد سوخت" بعد از کشیدن چرم روی زمینه، فلزی که حاوی نقش دلخواه است را داغ می­ کنند و بافشار بر چرم جلد، نقش­ برجسته به ­دست می­ آید؛ شیوه­ ی "جلد لاکی" به این شکل است که روی زمینه ­ی مقوایی، یک لایه روغن شفاف­ زده، سپس با رنگ ­و­روغن روی جلد را نقاشی کرده و نهایتاً روی آن را لاک می­ زنند.

(روش پاپیه ماشه)؛ "جلد موجی" ترکیبی از قلع و سریشم را روی زمینه زده و بعد از خشک شدن روی آن را با سنگ صیقلی براق می­ کنند و در "جلد زرکوب" بعد از کشیدن چرم روی زمینه طرح یا نوشته ­ی مورد نظر را کلیشه کرده و به ­وسیله­ی آن طرح را با به ­کار بردن ورقه ­های طلا روی جلد پرس می­ کنند. این هنر ارزشمند به­ شکل سنتی در استان اردبیل همچنان رواج دارد.


افزودن دیدگاه جدید