آینه کاری هنر ایجاد اشکال منظم در طرح ها و نقش های متنوع با قطعات کوچک و بزرگ آینه به منظور تزیین سطوح داخلی بنا است. حاصل این هنر ایجاد فضایی درخشان و پر تلالو است که از بازتاب پی درپی نور در قطعات بی شمار آینه پدید می آید. آینه کاری را باید واپسین ابتکار هنرمندان ایرانی در گروه هنرهای زیبا دانست که ایرانیان در معماری داخلی و تزیین درون بنا به کار گرفته اند. با کشف اشیای شیشه ای متعلق به زمان پارت ها و ساسانیان، می توان چنین پنداشت که صنعت شیشه سازی تقریباً در همان زمان در ایران شایع بوده است.
مهارت شیشه سازان ساسانی بسیار شایان توجه است. آب و آینه همواره نزد ایرانیان دو نماد پاکی، روشنایی، بخت، راستگویی و صفا شمرده شده است و شاید به کارگرفتن آینه در نقش یکی از آرایه های بنا با این موضوع بی ارتباط نباشد. در سده ی سیزدهم هجری، آینه کاری رواج و رونق بیشتری یافت، جام های نازک آینه کاری در آلمان ساخته و به ایران فرستاده می شد.
این جام ها را آینه کاران ایرانی می توانستند به آسانی به شکل های هندسی دلخواه ببرند و به کار برند. در آغاز، آینه کاری به صورت نصب جام های یکپارچه بر بدنه ی بنا معمول بود. در چهلستون اصفهان بر دیوار سر حوض آینه ای بزرگ و شفاف نصب کرده بودند که آینه ی چهلستون نما یا جهان نما نامیده می شد و بزرگی و روشنی آن بدان حد بود که تصویر مردمی که از درب عرابله وارد چهلستون می شدند در آینه دیده می شد. سپس، قطعه های آینه به تدریج کوچکتر شد تا آنکه در پایان سده ی سیزدهم هجری قطعه های کوچک آینه به شکل مثلث، لوزی، ششگوش و جز آن درآمد و هنرمندان به صورت الماس تراش به کار بردند. گذشته از اینها، آینهکاران ایرانی از شیشه های محدب نیز، که به صورت آینه درمی آورند استفاده کرده اند.
در دوره ی قاجار شیوه ای جدید در معماری ایجاد شد و معماران این زمان نیز دنباله رو معماران صفوی بودند. البته هنر معماری این زمان در مقایسه به دوره ی صفوی بسیار ضعیف شمرده می شود. تنها در زمان حکومت طولانی ناصرالدین شاه قاجار، به سبب نفوذ هنر غرب، هنر معماری و صنایع ظریف مانند گچبری، آینهکاری و کاشی کاری رونق یافت. در این دوره برای تزیینات بناهای سلطنتی و همچنین زیارتگاه ها از آینه کاری به فراوانی استفاده شد و به همین علت این هنر در دوران قاجار روزبه روز رونق گرفت و آثار شگرفی از متن بندی ها، رسمی بندی ها، آونگ های آویزمقرنس ها) و انواع کارهای گره و اسلیمی سازی و همچنین نقاشی و خطاطی بر پشت آینه به وجود آمد. در همین دوره بود که آثار زیبایی مانند تالار آینه کاخ گلستان و تالارها و اتاقهای شمس العماره، که از نظر زیبایی و ظرافت در آینه کاری کم مانند است پدید آمد. از مراکز اصلی و مهم آینه کاری می توان استان های شیراز، اصفهان و تهران را نام برد.