درویش دوزی یا تفرشی دوزی یکی دیگر از رودوزی های ایران است. وجه تسمیه آن بدین علت است که در شهر تفرش (استان مرکزی) این نوع دوخت رواج داشته است. این هنر زیبا و ظریف در اوایل سلسله ی پهلوی در تفرش که محل اقامت ظهیرالدوله داماد ناصرالدین شاه بود به اوج رونق خود رسید. زیرا ایشان که خود یکی از دراویش به نام آن روزگار بودند. با تاسیس انجمنی که صنایع دستی مختلف را به زنان و مردان آموزش می داد، سعی در مهارت آموزی به افراد نیازمند را داشت و از آنجا که این هنر بین دراویش باب بود، از طریق انجمن در میان سایر مردم رایج شد.
این نوع دوخت از تکنیک ساده ای برخوردار است و به صورت حاشیه هایی پهن بر روی پارچه ایجاد می شود و شباهت زیادی به چشمه دوزی اصفهان دارد با این تفاوت که در آن نسبت به چشمه دوزی نخ کشی کمتری انجام می شود. ساده ترین شکل تهیه ی سوزن درویشی به این صورت است که ابتدا با کشیدن سه نخ از طول و عرض پارچه، مربع هایی به ضلع یک سانتیمتر بر روی آن مشخص می کنند و سپس وسط آن را با نخ ابریشمین به رنگ پارچه می دوزند.
درویش دوزی به طور کلی روی پارچه هایی که دارای بافتی ساده هستند، یعنی تار و پود آنها منظم و قابل شمارش باشد انجام می شود، نحوه ی دوخت آن ساده و راحت است و فقط از شِلال (نوعی دوخت است و آن چنان است که دو طرف پارچه را بر هم نهند و کوک های خرد و ریز بر وی زنند به طوری که دو روی آن مشابه باشد، برخلاف بخیه که دو روی آن با یکدیگر مشابهت ندارد.) تشکیل می شود. در گذشته از این دوخت برای تزیین چادرشب، پرده، رویه ی کرسی و بقچه استفاده می شد و امروزه بیشر برای تزیین لباس و رومیزی کاربرد دارد. برای درویش دوزی نیازی به کشیدن نقش روی پارچه نیست، بلکه طرح ها کاملاً ذهنی است و از طریق شمارش تار و پود پارچه و با دوخت شلالی خلق می شود. امروزه با استفاده از کاغذ شطرنجی بر روی هر پارچه ای می توانیم تفرشی دوزی را اجرا کنیم. از طرح های این هنر می توان به نیم گل، گل خورشیدی هشت پر، گل خورشیدی دوازده پر، گل خورشیدی دوبل، گ لخورشیدی کثیرالاضلاع، نقش کله اسبی، نقش گله ای چهارپر متناوب و بسیاری دیگر اشاره کرد.