سیاه چادربافی از جمله صنایع دستی عشایری و روستایی است. این محصول کاملاً سنتی و به طور عمده توسط عشایر چادرنشین از موی بز بافته می شود و برای سقف چادرها قابل استفاده است. موی بز خاصیت بسیار مطلوبی برای حفظ آب در مواقع بارندگی دارد و معولاً آب باران از جداره ی آن عبور نمی کند و در گرما علاوه بر سایه مطلوبی که دارد الیاف از هم فاصله گرفته و راه ورود هوا را باز می گذارد و همچنین آنکه موی بز مانع ورود حشرات گزنده نیز است و در مواقع کوچ به آسانی جمع شده و قابل حمل ونقل و از این رو بهترین پوشش برای چادر عشایر است. ضمن اینکه موی بز در دسترس است و ارزان تهیه می شود. هر خانواده معمولا 20 الی 50 راس بز دارد که از موی بزها برای تهیه سیاه چادرها استفاده می شود.
نام مسکن عشایر آلاچیق است که از دو بخش تشکیل می شود. بخش بالایی چادر (سقف آن) سیاه چادر نام دارد و از موی بز بافته می شود. بخش دیگر دیواره جانبی است که چیق نام دارد و از ترکیب نی و موی بز ساخته می شود. هر سیاه چادر از چند لَت تشکیل می شود. و هر لت نواری بافته شده از موی بز سیاه است. در حقیقت لت تکهای از سیاه چادر است. زنان لتها را که به شکل نوار بافته شده اند را به وسیله ی دستگاهی سنتی در محل زندگی خود میبافند. عرض بین 40 تا 60 سانتیمتر و طول آن گاه شش، ده و یا پانزده متر است. زنان پس از بافتن لتها آنها را از دو طرف به هم میدوزند تا کمکم به شکل سیاه چادر درآید. در فرهنگ دیرین مردم چهارمحال و بختیاری سیاه چادر نماد بزرگ منشی قوم کوچرو بوده است. زنان عشایر موی سیاه بز را در آب ولرم می جوشانند و پس از ریسیدن آنها را می کوبند و به صورت ورقه ای پشمی 3 میلیمتری تا 5 میلیمتری شکل می دهند. پس از شکل دهی سیاه چادرها، برای برافراشتن آنها از 3 تیرک عمودی و یک تیرک اصلی و میخ وسنگ استفاده می شود. در گذشته برپایی سیاه چادر هنگام ییلاق و قشلاق عشایر آداب و آئینهای خاص داشت و با سرودخوانی و آیه خوانی همراه بود. بزرگ بودن سیاه چادرها هم موجب می شد، عشایر و رمه گردان ها هر شب در یکی از چادرها گرد هم جمع شوند. قدمت تاریخی این صنایع دستی به دوران باستان می رسد.