این موزه شامل دو موزه خودروهای تاریخی و موزه ایوان کالسکه می باشد. موزه خودروهای تاریخی مشتمل به چهار بخش خودروهای آنتیک، خودروهای کلاسیک، خودروهای تشریفات، خودروهای اسپرت و سوپراسپرت و گذر موتور سیکلت است.
همچنین این مجموعه دارای بخشهای جانبی از جمله غرفه فروش محصولات فرهنگی، کافیشاپ، سالن VIP و سالن آمفی تئاتر با تمام امکانات صوتی و تصویری جهت برگزاری برنامه نیز می باشد.
این مرکز هیچ مانع معماری برای حرکت ندارد. بازدیدها در یک طبقه انجام می شود و ویلچر برای افراد دارای تحرک محدود در دسترس می باشد.
1. کالسکه ناصری
تا قبل از اختراع اتومبیل، معمولاً برای جابهجایی سلاطین و اشراف از کالسکه استفاده میشد. کالسکههای سلطنتی که نسخهی منحصربهفرد، مجلل و تشریفاتی اینگونه کالسکهها بهحساب میآمدند، در مراسم رسمی از قبیل تاجگذاری و ازدواج شاهان مورد استفاده قرار میگرفت. کالسکههای سلطنتی بهعنوان نماد شکوه و عظمت شاهان بعد از اختراع اتومبیل همچنان در مراسم تشریفاتی بهکارگرفته میشد.
کالسکهی ناصری که مهمترین و قدیمیترین کالسکه در ایران است، اولین کالسکهی سلطنتی است که در یکی از معروفترین کارخانههای کالسکهسازی اروپا به نام "واگن فابریک" در وین اتریش ساخته شده است. سفارش ساخت این کالسکه توسط حسینعلی خان معيرالممالك رئیس ضرابخانه و خزانهداری ناصرالدین شاه در سال 1233شمسی (1854 میلادی) به مبلغ پنجهزار تومان قاجاری داده شده بود. کالسکهی ناصری با ظرفیت چهار نفر، به رنگ لاکی و با تزئینات زرشکی ساخته شده است.
آخرین باری که ناصرالدین شاه از این کالسکه استفاده کرد، روز ترور وی در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در سال 1275 شمسی (1896 میلادی) بود. کالسکهی ناصری بعد از درگذشت ناصرالدّین شاه در مراسم رسمی سلطنتی همچنان مورد استفاده قرار میگرفت. با انقراض سلسلهی قاجار، رضاخان و محمدرضا پهلوی پس از تغییر رنگ کالسکه به مشکی با تزیینات طلایی رنگ ، از آن در مراسم تاجگذاری، جشنهای دوهزار و پانصد ساله و استقبال از ملکه انگلستان و فردریک نهم پادشاه دانمارک استفاده میکردند.
2. رولز-رویس سیلورگوست
رولز-رویس مدل 40/50 HP که به سیلور گوست مشهور است از سال 1906 تا 1926 میلادی (1286 تا 1305 شمسی) توسط شرکت رولز-رویس تولید میشد. این مدل ابتدا در کارخانه رولز-رویس در شهر منچستر ساخته و دو سال بعد در سال 1908 به شهر دربی انگلستان منتقل شد.
موفقیت شرکت رولز-رویس با ساخت این مدل آغاز شد. سیلور گوست اتومبیلی بزرگ، گرانقیمت و پیشرفته بود که موتور و شاسی آن توسط رولز-رویس تولید شده و خریدار میبایست بدنه آن را به شرکتهای اتاقسازی سفارش میداد. هدف از عرضهی این خودرو ارائه قابلیتهای جدید توسط شرکت رولز-رویس در برابر خودروهای ساخت شرکتهای دیگر بود. طراحان این خودرو در تبلیغات خود ادعا میکردند که بیصداترین و نرمترین خودروی جهان را تولید کردهاند که در واقع نیز چنین بود و پس از گذشت یک سال از عرضه، این خودرو به عنوان «بهترین خودروی جهان» شناخته شد.
این خودرو درسال 1922 میلادی (1301شمسی) به سفارش احمدشاه قاجار از شرکت رولز-رویس خریداری شد. اتاق اصلی این خودرو همانند کالسکه از چوب ساخته شده و روی آن با ورقههای فلزی پوشیده شده است. پس از به سلطنت رسیدن خاندان پهلوی، این خودرو در اختیار آنها قرار گرفت و جهت انجام یک سری تعمیرات و رنگآمیزی به انگلستان فرستاده شد. با پیروزی انقلاب اسلامی و اتمام تعمیرات، این خودرو به ایران برگردانده شد.
3. پیرس ارو مدل A
پیرس- آرو مدل A خودرویی لیموزین و سفارشی بود که توسط شرکت پیرس- آرو سازندهی اتومبیلهای لوکس و گرانقیمت در آمریکا ساخته شد.
مدل A یک مدل لیموزین هفت نفره و بزرگترین و قدرتمندترین اتومبیل پیرس- آرو در میان دیگر مدلهای این شرکت در سال 1930 میلادی (1309 شمسی) بود. اتاق این خودرو جزء اولین نمونههای لیموزین بود به صورتی که کابین راننده از کابین سرنشینان عقب کاملاً جداست.
نمونه موجود در موزه توسط کلنل رضا قلی امیرخسروی، رئیس بانک پهلوی و نمایندهی انحصاری واردات اتومبیلهای پیرس- آرو برای پهلوی اول در سال 1309 شمسی (1930 میلادی) سفارش داده شده بود. هزینهی خرید این خودرو که از محل خزانهی بانک پهلوی تأمین شده بود، 30 هزار دلار بود که رکورد گرانترین خودروی کل دنیا را زد بهطوری که خبر آن در 20 آوریل همان سال در روزنامه نیویورکتایمز درج شد.
رنگ اصلی و اولیه این خودرو ابتدا سفید بود که بعدها تغییر رنگ داده شد و تزئینات طلاکاری نیز به آن اضافه گردید. تودوزی آن از ابریشم بوده که روی آن برگ زیتون با ظرافت خاص سوزندوزی شده است.
4. پنتر لیزر
«پنتر لیزر» یک خودرو اسپرت است که تنها یک دستگاه از آن توسط شرکت پنتر وستویندز انگلستان در سال 1974 میلادی (1353 شمسی) تولید شد. نماینده شرکت پنتر در کانادا از آقای رابرت جانکل مؤسس شرکت پنتر وستویندز خواست که اتومبیل منحصربهفردی بسازد تا آن را به عنوان هدیه به همسرش تقدیم کند. اما پس از اتمام ساخت، این خودرو مورد پسند همسر نمایندهی کمپانی پنتر در کانادا قرار نگرفت و در نهایت به کارخانهی پنتر در انگلستان بازگشت.
پنتر لیزر با فرم طراحی خاص خود یک نمونه غیرمعمول با بال بزرگ در قسمت عقب است که فرمی مسابقهای به این خودرو داده است کما اینکه زاویه قرارگیری داشبورد به سمت راننده نیز بر این موضوع تأکید میکند. طراحی صندلیهای آن به صورت سه صندلی در یک ردیف میباشد که در میان طراحان اتومبیل امری بسیار نادر است و رنگ آبی بدنهی خودرو، زیبایی آن را دو چندان میکند.
بدنه آلومینیومی و لاستیکهای پهن به کار رفته، بیانگر خودرویی با کاربرد ساحلی است که حرکت بر روی شن و ماسه را آسان میساخت و مانع از زنگزدگی بدنه در مجاورت با رطوبت زیاد میشد. درهای این خودرو به سمت بالا باز شده که در زمان خودش طراحی متفاوتی را نسبت به خودروهای همزمان خود داشت. موتور آن در قسمت جلو تعبیه شده و نکتهی جالب اینکه دسترسی به موتور از درون اتاق خودرو نیز امکانپذیر بوده است.
5. مرسدس-بنز 500 K اتوبان کوریر
مرسدس- بنز 500 کا با کد اتاق W29 خودرویی اسپرت و مخصوص جاده است که در فاصله سالهای 1934 تا 1936 میلادی (1313تا 1315 شمسی) تولید شد. این خودرو برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی برلین در سال 1934 میلادی معرفی شد. آلمانیها 500 کا را در جنگ جهانی دوم بهعنوان پیک نظامی با قابلیت سرعت زیاد ساختند به همین دلیل به نام اتوبان کوریر نیز شناخته میشود.
این خودرو با حرف "k" که اول کلمه "Kompressor" یا همان سوپرشارژر است از مرسدس - بنز 500 سدان قابل تشخیص است.
مشتری میتوانست از بین سه نوع شاسی و هشت نوع اتاق یکی را انتخاب نماید. مدل اتوبان کوریر نمونه موجود در موزه و مدل رودستر مخصوص 1936 بهترین عملکرد را نسبت به بقیه داشتند.
500 کا از جمله کمیابترین و با ارزشترین خودروهای تاریخی ایران است. از نمونه این خودرو احتمالاً یک یا تنها چند دستگاه باقیمانده است اما به جرأت میتوان گفت که نمونه موجود در ایران با شماره شاسی 130898 سالمترین نمونه 500 کا در دنیاست.
6. ام پی وی تهران
این خودرو به سفارش ویلی برانت صدراعظم وقت آلمان غربی و با همکاری سه شرکت معروف مرسدس- بنز، پورشه و فولکسواگن در سال 1972 میلادی (1351 شمسی) ساخته و به ایران هدیه داده شده است. خودروی مذکور "ام پی وی تهران" نیز گفته میشود که برگرفته از حروف اختصاری ابتدای نام سه شرکت سازنده آن به علاوه شهر محل سفارش آن یعنی تهران است.
هدف اصلی از ساخت "ام پی وی تهران" آموزش رانندگی ویژه نوجوانان بود.
این اتومبیل دارای یک سیستم ترمز دو مداره است که حتی اگر یکی از مدارها عمل نکند مدار دوم، عملکرد ترمز را تضمین میکند. فرم طراحی اتاق از نوع اسپرت و جنس بدنهی دو تکهی آن از فایبرگلاس است.
"ام پی وی تهران" دارای 2 سوئیچ کوتاه (نقرهای) و بلند (طلایی) بوده و به گونهای طراحی شده که وقتی خودرو با سوئیچ کوتاه روشن شود، تنها دندههای 1 و 2 خودرو آزاد شده و در این حالت حداکثر سرعت آن 30 کیلومتر بر ساعت است. اما وقتی که با سوئیچ بلندتر روشن شود دندههای 3 و 4 خودرو نیز باز شده و در این حالت این خودرو میتوانست با حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
از "ام پی وی تهران" بهخاطر اینکه یک خودروی سفارشی بود، تنها یک دستگاه در جهان ساخته شده است.
راههای دسترسی:
1- موزه پمپ بنزین دروازه دولت
آدرس: تهران، دروازه دولت، تقاطع خیابان انقلاب و سعدی شمالی، نبش کوچه فیات
تلفن: ۶۶۳۴۰۵۱۹ و ۶۶۱۷۲۲۰۶
زمان بازدید: همه روزه به جز روزهای دوشنبه ، ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر
موزه روزهای تعطیل باز است و تنها ایام شهادت و تعطیلات عمومی تعطیل خواهد بود
بازدید برای عموم آزاد بوده، برای تورهای گردشگری، دانشآموزان و دانشجویان نیم بها و برای کارکنان خانواده نفت و تورهای دوچرخه سواری رایگان است.
2- موزه عبرت
آدرس: تهران، میدان امام خمینی، ابتدای خیابان فردوسی، کوچه کوشک مصری،کوچه باریجانی
وب سایت: Ebratmu.ir
تلفن: ۰۲۱۶۶۷۲۲۰۹۶
زمان بازدید: همه روز به جز ایام شهادت
زیر نظر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
3- موزه دکتر حسابی
آدرس: تهران، خیابان تجریش، خیابان مقصود بیک، چهارراه حسابی، خیابان حسابی، پلاک ۴۷
وب سایت: Wee.Hessaby.com
تلفن: ۰۲۱۲۲۳۳۱۶۷۶
زمان بازدید: همه روزه ۱۰ تا ۱۲ و ۱۳تا ۱۵
موزه خصوصی
4- موزه خودروهای تاریخی نیاوران
آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان شهید باهنر، میدان شهید باهنر، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ به استثنا ایام شهادت اولیا
5- موزه خودرو های سلطنتی سعدآباد
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان شهید طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد
زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ به استثنا ایام شهادت اولیا