موزه خودروهای تاریخی ایران

موزه خودروهای تاریخی ایران

تهران

موزه خودروهای تاریخی ایران

0

این موزه شامل دو موزه خودروهای تاریخی و موزه ایوان کالسکه می­ باشد. موزه خودروهای تاریخی مشتمل به چهار بخش خودروهای آنتیک، خودروهای کلاسیک، خودروهای تشریفات، خودروهای اسپرت و سوپراسپرت و گذر موتور سیکلت است.

همچنین این مجموعه دارای بخش­های جانبی از جمله غرفه فروش محصولات فرهنگی، کافی­شاپ، سالن VIP و سالن آمفی­ تئاتر با تمام امکانات صوتی و تصویری جهت برگزاری برنامه نیز می ­باشد.

این مرکز هیچ مانع معماری برای حرکت ندارد. بازدیدها در یک طبقه انجام می شود و ویلچر برای افراد دارای تحرک محدود در دسترس می باشد.

 

6 اثر شاخص مرکز فرهنگی موزه­ای خودروهای تاریخی ایران:

1. کالسکه ناصری

تا قبل از اختراع اتومبیل، معمولاً برای جابه­جایی سلاطین و اشراف از کالسکه استفاده می­شد. کالسکه­های سلطنتی که نسخه­ی منحصربه­فرد، مجلل و تشریفاتی این­گونه کالسکه­ها به­حساب می­آمدند، در مراسم رسمی از قبیل تاج­گذاری و ازدواج شاهان مورد استفاده قرار می­گرفت. کالسکه­های سلطنتی به­عنوان نماد شکوه و عظمت شاهان بعد از اختراع اتومبیل هم­چنان در مراسم تشریفاتی به­کارگرفته­ می­شد. 

کالسکه­ی ناصری که مهم‌ترین و قدیمی‌ترین کالسکه در ایران است، اولین کالسکه­ی سلطنتی است که در یکی از معروف­ترین کارخانه­های کالسکه­سازی اروپا به نام "واگن فابریک" در وین اتریش ساخته شده است. سفارش ساخت این کالسکه توسط حسین‌علی خان معيرالممالك رئیس ضرابخانه و خزانه­داری ناصرالدین ‌شاه در سال 1233شمسی (1854 میلادی) به مبلغ پنج­هزار تومان قاجاری داده شده بود. کالسکه­ی ناصری با ظرفیت چهار نفر، به رنگ لاکی و با تزئینات زرشکی ساخته شده است.

آخرین باری که ناصرالدین شاه از این کالسکه استفاده کرد، روز ترور وی در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در سال 1275 شمسی (1896 میلادی) بود. کالسکه­ی ناصری بعد از درگذشت ناصرالدّین شاه در مراسم رسمی سلطنتی هم­چنان مورد استفاده قرار می­گرفت. با انقراض سلسله­ی قاجار، رضاخان و محمدرضا پهلوی پس از تغییر رنگ کالسکه به مشکی با تزیینات طلایی رنگ ، از آن در مراسم تاج­گذاری، جشن­های دوهزار و پانصد ساله و استقبال از ملکه انگلستان و فردریک نهم پادشاه دانمارک استفاده می­کردند.

2. رولز-رویس سیلورگوست 

رولز-رویس مدل 40/50 HP که به سیلور گوست مشهور است از سال 1906 تا 1926 میلادی (1286 تا 1305 شمسی) توسط شرکت رولز-رویس تولید می­شد. این مدل ابتدا در کارخانه رولز-رویس در شهر منچستر ساخته و دو سال بعد در سال 1908 به شهر دربی انگلستان منتقل شد.

موفقیت شرکت رولز-رویس با ساخت این مدل آغاز شد. سیلور گوست اتومبیلی بزرگ، گران­قیمت و پیشرفته بود که موتور و شاسی آن توسط رولز-رویس تولید شده و خریدار می­بایست بدنه آن را به شرکت­های اتاق­سازی سفارش می­داد. هدف از عرضه­ی این خودرو ارائه قابلیت­های جدید توسط شرکت رولز-رویس در برابر خودروهای ساخت شرکت­های دیگر بود. طراحان این خودرو در تبلیغات خود ادعا می­کردند که بی­صدا­ترین و نرم­ترین خودروی جهان را تولید کرده­اند که در واقع نیز چنین بود و پس از گذشت یک سال از عرضه، این خودرو به عنوان «بهترین خودروی جهان» شناخته شد.

این خودرو درسال  1922 میلادی (1301شمسی) به سفارش احمدشاه قاجار از شرکت رولز-رویس خریداری شد. اتاق اصلی این خودرو همانند کالسکه از چوب ساخته شده و روی آن با ورقه­های فلزی پوشیده شده است. پس از به سلطنت رسیدن خاندان پهلوی، این خودرو در اختیار آن­ها قرار گرفت و جهت انجام یک سری تعمیرات و رنگ­آمیزی به انگلستان فرستاده شد. با پیروزی انقلاب اسلامی و اتمام تعمیرات، این خودرو به ایران برگردانده شد. 

3. پیرس ­ارو مدل A

پیرس- آرو مدل A خودرویی لیموزین و سفارشی بود که توسط شرکت پیرس- آرو سازنده­ی اتومبیل­های لوکس و گران­قیمت در آمریکا ساخته شد. 

 مدل A یک مدل لیموزین هفت نفره و بزرگ­ترین و قدرتمندترین اتومبیل پیرس- آرو در میان دیگر مدل­های این شرکت در سال 1930 میلادی (1309 شمسی) بود. اتاق این خودرو جزء اولین نمونه­های لیموزین بود به صورتی که کابین راننده از کابین سرنشینان عقب کاملاً جداست.

نمونه موجود در موزه توسط کلنل رضا قلی امیرخسروی، رئیس بانک پهلوی و نماینده­ی انحصاری واردات اتومبیل‌های پیرس- آرو برای پهلوی اول در سال 1309 شمسی (1930 میلادی) سفارش داده شده بود. هزینه­ی خرید این خودرو که از محل خزانه­ی بانک پهلوی تأمین شده بود، 30 هزار دلار بود که رکورد گران‌ترین خودروی کل دنیا را زد به­طوری ­که خبر آن در 20 آوریل همان سال در روزنامه نیویورک‌تایمز درج شد. 

رنگ اصلی و اولیه این خودرو ابتدا سفید بود که بعدها تغییر رنگ داده شد و تزئینات طلاکاری نیز به آن اضافه گردید. تودوزی آن از ابریشم بوده که روی آن برگ زیتون با ظرافت خاص سوزن­دوزی شده است.

4. پنتر لیزر

«پنتر لیزر» یک خودرو اسپرت است که تنها یک دستگاه از آن توسط شرکت پنتر وست­ویندز انگلستان در سال 1974 میلادی (1353 شمسی) تولید شد. نماینده شرکت پنتر در کانادا از آقای رابرت جانکل مؤسس شرکت پنتر وست­ویندز خواست که اتومبیل منحصر­به­فردی بسازد تا آن را به عنوان هدیه به همسرش تقدیم کند. اما پس از اتمام ساخت، این خودرو مورد پسند همسر نماینده­ی کمپانی پنتر در کانادا قرار نگرفت و در نهایت به کارخانه­ی پنتر در انگلستان بازگشت.

پنتر لیزر با فرم طراحی خاص خود یک نمونه غیرمعمول با بال بزرگ در قسمت عقب است که فرمی مسابقه­ای به این خودرو داده است کما این­که زاویه قرارگیری داشبورد به سمت راننده نیز بر این موضوع تأکید می­کند. طراحی صندلی­های آن به صورت سه صندلی در یک ردیف می­باشد که در میان طراحان اتومبیل امری بسیار نادر است و رنگ آبی بدنه­ی خودرو، زیبایی آن را دو چندان می­کند.

بدنه آلومینیومی و لاستیک­های پهن به کار رفته، بیان­گر خودرویی با کاربرد ساحلی است که حرکت بر روی شن و ماسه را آسان می­ساخت و مانع از زنگ­زدگی بدنه در مجاورت با رطوبت زیاد می­شد. درهای این خودرو به سمت بالا باز شده که در زمان خودش طراحی متفاوتی را نسبت به خودروهای هم­زمان خود داشت. موتور آن در قسمت جلو تعبیه شده و نکته­ی جالب این­که دسترسی به موتور از درون اتاق خودرو نیز امکان­پذیر بوده است.

5. مرسدس-بنز  500 K اتوبان کوریر

مرسدس- بنز 500 کا با کد اتاق W29 خودرویی اسپرت و مخصوص جاده­ است که در فاصله سال‌های 1934 تا 1936 میلادی (1313تا 1315 شمسی) تولید شد. این خودرو برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی برلین در سال 1934 میلادی معرفی شد. آلمانی‌ها 500 کا را در جنگ جهانی دوم به‌عنوان پیک نظامی با قابلیت سرعت زیاد ساختند به همین دلیل به نام اتوبان کوریر نیز شناخته می‌شود.

این خودرو با حرف "k" که اول کلمه "Kompressor" یا همان سوپرشارژر است از مرسدس - بنز 500 سدان قابل ‌تشخیص است.

مشتری می‌توانست از بین سه نوع شاسی و هشت نوع اتاق یکی را انتخاب نماید. مدل اتوبان کوریر نمونه موجود در موزه و مدل رودستر مخصوص 1936 بهترین عملکرد را نسبت به بقیه داشتند.

500 کا از جمله کمیاب‌ترین و با ارزش‌ترین خودروهای تاریخی ایران است. از نمونه این خودرو احتمالاً یک یا تنها چند دستگاه باقی‌مانده است اما به جرأت می­توان گفت که نمونه موجود در ایران با شماره شاسی 130898 سالم‌ترین نمونه 500 کا در دنیاست. 

6. ام ­پی ­وی تهران

این خودرو به سفارش ویلی برانت صدراعظم وقت آلمان غربی و با همکاری سه شرکت معروف مرسدس- بنز، پورشه و فولکس­واگن در سال 1972 میلادی (1351 شمسی) ساخته و به ایران هدیه داده شده است. خودروی مذکور "ام پی وی تهران" نیز گفته می­شود که برگرفته از حروف اختصاری ابتدای نام سه شرکت سازنده آن به علاوه شهر محل سفارش آن یعنی تهران است. 

هدف اصلی از ساخت "ام پی وی تهران" آموزش رانندگی ویژه نوجوانان بود.

این اتومبیل دارای یک سیستم ترمز دو مداره است که حتی اگر یکی از مدارها عمل نکند مدار دوم، عملکرد ترمز را تضمین می­کند. فرم طراحی اتاق از نوع اسپرت و جنس بدنه­ی دو تکه­ی آن از فایبرگلاس است.

"ام پی وی تهران" دارای 2 سوئیچ کوتاه (نقره­ای) و بلند (طلایی) بوده و به گونه­ای طراحی شده که وقتی خودرو با سوئیچ کوتاه روشن شود، تنها دنده­های 1 و 2 خودرو آزاد شده و در این حالت حداکثر سرعت آن 30 کیلومتر بر ساعت است. اما وقتی که با سوئیچ بلندتر روشن شود دنده­های 3 و 4 خودرو نیز باز شده و در این حالت این خودرو می­توانست با حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

از "ام پی وی تهران" به­خاطر این­که یک خودروی سفارشی بود، تنها یک دستگاه در جهان ساخته شده است.

  •  
  • روز و ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 08:00 لغایت 20:00 به جز ایام سوگواری
  •  
  •  
  • نشانی پست الکترونیکی:  irhistoricalcarmuseum@gmail.com
  • نشانی وبسایت: https://cio-museums.org/museum/carmuseum
  • اینستاگرام:    iran_historical_car_museum @

 

  • نشانی: کیلوتر 11 بزرگراه لشگری (جاده مخصوص تهران- کرج)، خیابان بیست و پنجم، پلاک 2
  • تلفن تماس: 44537763-021

راه­های دسترسی:

  • دسترسی با مترو: ایستگاه مترو چیتگر پیاده شده سوار اتوبوس های شهرک دانشگاه شده و ایستگاه سپه پیاده شوید.
  • دسترسی با تاکسی: از پایانه آزادی سوار تاکسی های شهر قدس یا اندیشه شده و کنار گذر بزرگراه لشگری کیلومتر ۱۱ ابتدای کوچه ۲۵ ام پیاده شوید.
  • دسترسی با اتوبوس: از پایانه آزادی سوار اتوبوس های شهرک دانشگاه یا شهرک شهرداری شده و ایستگاه فروشگاه سپه پیاده شوید.

 

دیگر موزه های دارای خودروی تاریخی در تهران:

1- موزه پمپ بنزین دروازه دولت

آدرس: تهران، دروازه دولت، تقاطع خیابان انقلاب و سعدی شمالی، نبش کوچه فیات

تلفن: ۶۶۳۴۰۵۱۹ و ۶۶۱۷۲۲۰۶

زمان بازدید: همه روزه به جز روزهای دوشنبه ، ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر 

موزه روزهای تعطیل باز است و تنها ایام شهادت و تعطیلات عمومی تعطیل خواهد بود 

بازدید برای عموم آزاد بوده، برای تورهای گردشگری، دانش‌آموزان و دانشجویان نیم بها و برای کارکنان خانواده نفت و تورهای دوچرخه سواری رایگان است.

2- موزه عبرت

آدرس: تهران، میدان امام خمینی، ابتدای خیابان فردوسی، کوچه کوشک مصری،کوچه باریجانی 

وب سایت: Ebratmu.ir

تلفن:  ۰۲۱۶۶۷۲۲۰۹۶

زمان بازدید: همه روز به جز ایام شهادت

زیر نظر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

3- موزه دکتر حسابی 

آدرس: تهران، خیابان تجریش، خیابان مقصود بیک، چهارراه حسابی، خیابان حسابی، پلاک ۴۷

وب سایت: Wee.Hessaby.com

تلفن: ۰۲۱۲۲۳۳۱۶۷۶

زمان بازدید:  همه روزه ۱۰ تا ۱۲ و ۱۳تا ۱۵

موزه خصوصی

4- موزه خودروهای تاریخی نیاوران 

آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان شهید باهنر، میدان شهید باهنر، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران 

زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ به استثنا ایام شهادت اولیا

5- موزه خودرو های سلطنتی سعدآباد

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان شهید طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ به استثنا ایام شهادت اولیا

 


افزودن دیدگاه جدید